Wat brengt leesmotivatie je leerlingen?

Gemotiveerde lezers zijn meer betrokken lezers

Leerlingen die lezen leuk vinden, lezen vaker en op een andere manier. Ze hebben een bredere leessmaak en zijn meer betrokken bij het lezen. Ze nemen de tijd om een tekst goed te lezen en geven niet gauw op. Ook niet wanneer ze lastige woorden of zinnen tegenkomen. Ze hebben het vermogen om zich in moeilijkere teksten vast te bijten.

Jongen leest een boek en klasgenoot kijkt over schouder.

Leerlingen die graag lezen, kunnen de rijkdom van boeken ontdekken. Ze weten hoe ontspannend het is om je onder te dompelen in een verhaal en alles om je heen even te vergeten. En hoe je al lezend kennismaakt met nieuwe werelden en kunt leren over jezelf, anderen en de wereld om je heen.

Naast deze persoonlijke vorming ontwikkelen leerlingen zich ook in het lezen van fictie: ze leren belevend, herkennend, reflecterend, en interpreterend te lezen.

icon-tip
Meer informatie over leesmotivatie vind je in de publicatie Leesmotivatie onder de loep van Stichting Lezen (Van den Eijnden, 2021) en in het online artikel Motiverend leesonderwijs in het vo en mbo op Onderwijskennis.nl (Gubbels, In ‘t Zandt en Stuij, 2023).

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl