Wat is de Bibliotheek op school?

Structurele samenwerking tussen school en lokale bibliotheek met de Bibliotheek op school 

Bij de aanpak de Bibliotheek op school werken de school en lokale bibliotheek samen aan een sterke leescultuur. Zo helpt de Bibliotheek bij het opstellen van een leesmediaplan en adviseert ze over de inrichting van een actuele en aantrekkelijke collectie, en over leesbevorderende werkvormen. Ook biedt de Bibliotheek diverse scholingen voor leraren aan en een meetinstrument, de Monitor de Bibliotheek op school. Met de Monitor kun je onder meer de leesvoorkeuren en het leesgedrag van leerlingen in kaart brengen en structureel volgen. 

De Bibliotheek op school voortgezet onderwijs staat niet op zichzelf maar maakt deel uit van een doorgaande leeslijn, en ook een doorgaande lijn digitale geletterdheid, van 0-20 jaar. Zie de afbeelding hieronder.

Infograohic BoekStart-de Bibliotheek op School doorgaande lijn
De doorgaande leeslijn en doorgaande lijn geletterdheid van de aanpakken BoekStart en de Bibliotheek op school.  
icon-tip
Lees op de website van de Bibliotheek op school meer over deze aanpak of bekijk daar de uitgebreide Toolkit, die scholen en bibliotheken helpen bij de concrete invulling van de Bibliotheek op school.
icon-tip
Op de website van Stichting Lezen vind je factsheets en voorbeelden van scholen die met de aanpak de Bibliotheek op school aan de slag zijn gegaan. Je vindt er ook terug wat de aanpak scholen zoal oplevert.

De Bibliotheek op school voor praktijkonderwijs en ISK

Er is een aparte invulling van de aanpak de Bibliotheek op school voor het praktijkonderwijs, afgestemd op de specifieke behoeften van deze leerlingen. Ook voor ISK (nieuwkomersonderwijs) werkt de Bibliotheek aan een op de doelgroep aangepaste invulling, zoals de inzet van meertaligheid bij de leesbevordering en titellijsten voor een meertalige collectie in de schoolbibliotheek.

Ben je benieuwd hoe scholen voor praktijkonderwijs samenwerken met de Bibliotheek op het gebied van leesbevordering? Bekijk de publicatie Lezen in het praktijkonderwijs van Stichting Lezen (2023). Hierin kun je lezen over de ervaringen van drie scholen die meededen aan de pilot.

Subsidie vanuit Herstelplan

Samenwerken met de Bibliotheek heeft nut. Zo onderschrijft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) het belang van samenwerking tussen bibliotheken en scholen met oog op het vergroten van leesvaardigheid. Daarom stelt OCW hiervoor in de periode 2023-2026 extra geld ter beschikking vanuit het Herstelplan onderwijs (voorheen Masterplan Basisvaardigheden). Als school kun je deze subsidie via de lokale bibliotheek aanvragen.  

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl