Onderzoek
Het samenwerken aan een rijke leesomgeving is een traject van een lange adem. Wil je meer weten over onderzoeken die hiernaar gedaan zijn binnen het voortgezet onderwijs? Hier vind je een overzicht met relevante wetenschappelijke rapporten en artikelen over het inrichten van een rijke leesomgeving.
Rapporten en proefschriften

Talenbeleid uit de kast gehaald? Onderzoek naar succesvolle strategieën voor de implementatie van talenbeleid (2021)
Vanbuel, M. & Branden, K. van den (Gent, België: Politea)
In deze studie werd onderzocht hoe schoolteams uit het basis- en voortgezet onderwijs in Vlaanderen (België) hun talenbeleid vormgeven en implementeren. Ook bruikbaar voor de Nederlandse context. Download

Mediatheken in het voortgezet onderwijs (2024)
Kieft, M. & Rossem, V. van (Amsterdam: Stichting Lezen)
Dit rapport beschrijft de resultaten van een stand van zaken-onderzoek over de kwaliteit van het mediatheekwerk in het voortgezet onderwijs. Download
Artikelen

Steeds minder mediatheken in het voortgezet onderwijs (2025)
De Leesmonitor – Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Dit artikel biedt toelichtende cijfers over de daling van het aantal mediatheken in het onderwijs en de vergrijzing binnen de beroepsgroep mediathecarissen. Lees het artikel

Het belang van leerkrachten als leesbevorderaars (2025)
De Leesmonitor – Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De website De Leesmonitor maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. In dit artikel wordt het belang belicht van de leraar als leesbevorderaar. Een leraar die zelf veel leest, besteedt meer aandacht aan leesbevorderende activiteiten. Het leesplezier van leerlingen bij deze leraren is hoger dan bij leraren die zelf minder tot niet lezen. Lees het artikel