Beleid

Beleidsdocumenten zorgen ervoor dat het werken aan een rijke leesomgeving op de agenda blijft staan. Vind hier publicaties over beleidsvorming.  

Van leerlingen lezers maken. Handboek krachtig leesonderwijs (2023)
Vansteelandt, I., & Hebbrecht, J. (Tielt, België: Uitgeverij Lannoo)
Dit boek biedt handvatten om een leesbeleid te ontwerpen dat inzet op een motiverende leesomgeving, effectieve leesdidactiek en gerichte leesmonitoring. Inclusief stappenplan voor het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van een leesbeleid.  
Taal op school. 75 vragen over taalbeleid in het secundair onderwijs (2023)
Branden, K. van den & Vanbuel, M. (Kalmthout, België: Pelckmans uitgevers)
Dit boek beantwoordt 75 vragen om de taalontwikkeling van leerlingen in het voortgezet onderwijs optimaal te stimuleren. Er is ruim aandacht in dit boek voor het opstellen, uitvoeren en borgen van een taalbeleid binnen het voortgezet onderwijs. Het boek is geschreven voor de Vlaamse context, maar de inzichten zijn ook heel goed bruikbaar in Nederland.  
Samenwerken aan taalbeleid: In tien stappen naar een taalbeleidsplan (2009)
Tomesen, M. Duerings, J. & Beek, A. van der (Expertisecentrum Nederlands)
Dit stappenplan biedt scholen de gelegenheid een taalbeleidsplan op te stellen waarmee ze planmatig kunnen werken aan de verbetering en vernieuwing van hun taalonderwijs. Download
Een goed leesbeleid, hoe doe je dat? (2018)
Vanbuel, V. (Klasse.be)
Artikel waarin leesonderzoeker en leesexpert Iris Vansteelandt tien tips geeft om een goed en effectief leesbeleid te ontwikkelen.  Lees het artikel

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl