Hoe dragen rijke teksten bij aan meer diepgaande lessen?

Rijke teksten als vertrekpunt voor uitdagend onderwijs

Leerlingen zullen niet van alles dat ze moeten leren op school de lol of het nut inzien. Als leraar probeer je hen zoveel mogelijk bij de leerstof te betrekken en te motiveren. Aantrekkelijke lesmaterialen, betekenisvolle inhouden en prikkelende opdrachten vormen daarvoor wezenlijke ingrediënten. Ook rijke teksten bieden hiervoor veel aanknopingspunten. Rijke teksten prikkelen de verbeelding, zetten aan tot denken en verbreden de kennis. Bovendien dragen ze bij aan de leesmotivatie van leerlingen. Door in de les prikkelende vragen te stellen, die leerlingen uitdagen en aan het denken zetten, wordt een lesonderwerp betekenisvoller voor hen.

Docent voor de klas, op de achtergrond een Digibord

Kennisrijke, vakoverstijgende thema’s inzetten

Er ontstaat meer diepgang in de lessen wanneer je leerlingen gedurende een langere periode laat werken met verschillende teksten binnen een kennisrijk en vakoverstijgend thema. Bied ruime gelegenheid voor het (voor)lezen van teksten, het bespreken daarvan en het uitwisselen van gedachten erover. Bij goede gesprekken verdiepen leerlingen hun kennis door ideeën en opvattingen uit te wisselen. Ze leren om informatie kritisch te beoordelen en leren argumenteren. Dit soort gesprekken hebben een positief effect op het tekstbegrip van leerlingen. 

Meer samenhang door rijke teksten

Versnippering en verkaveling van het taalonderwijs dragen voor leerlingen niet bij aan samenhang in de leerstof. Zo heeft het weinig zin om deelvaardigheden apart aan te bieden. Leg daarom de koppeling met kennisopbouw binnen een kennisrijk en vakoverstijgend thema, waarbij je gebruik maakt van rijke teksten. Rijke teksten zorgen namelijk wel voor die samenhang, in het bijzonder thematische tekstsets van fictie- en non-fictie teksten. De teksten kunnen elkaar aanvullen, maar ook tegenstrijdige informatie bieden, wat leerlingen aanzet tot kritisch nadenken. (Her)lezen van teksten en vergelijken met andere teksten, schrijven over een tekst, samenwerken en interactie over de inhoud dragen bij aan de begripsvorming en kennisopbouw.

icon-tip
Op neerlandistiek.nl vind je het artikel Begrijpender lezen: Naar een betekenisvol vak Nederlands van Els Stronks (2022) over de mogelijkheid het leesonderwijs bij Nederlands zo te veranderen dat het niet als ballast voelt, maar juist meerwaarde heeft.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl