Beleid

Beleidsdocumenten zorgen ervoor dat lezen in alle vakken op de agenda blijft staan. Vind hier een overzicht met publicaties over beleidsvorming. 

Van leerlingen lezers maken. Handboek krachtig leesonderwijs (2023)
Vansteelandt, I., & Hebbrecht, J. (Tielt, België: Uitgeverij Lannoo)  
Dit boek biedt handvatten om met het hele schoolteameen leesbeleid te ontwerpen dat inzet op een motiverende leesomgeving, effectieve leesdidactiek en gerichte leesmonitoring. Deel twee van het boek staat volledig in het teken van het ontwerpen van krachtig leesonderwijs met speciale aandacht voor leesdidactiek.
Een sterk leesbeleid op elke school: Van le(r/v)ensbelang! (2019)
Vansteelandt, I. (MeerTaal, 7(1) 28-30)
Artikel over het belang van het ontwikkelen en opstellen van een krachtig en duurzaam leesbeleid op elke school. Het belang van leesbevordering in alle vakken wordt benadrukt, waarbij leesstrategieën geïntegreerd worden in vakonderwijs. Hoewel gericht op basisscholen, zijn de principes van dit artikel toepasbaar in het voortgezet onderwijs. Alleen te lezen met een abonnement op het vakblad Meer Taal. Bekijk de website
De lat hoog voor vakonderwijs: taalbeleid in de klas via taalgerichte vakdidactiek (2008)
Hajer, M. (Vonk, Vol. 38, Uitgave: 1, p. 11-30)
Artikel met achtergronden over en de invulling van taalgericht vakonderwijs. Aan bod komen theoretische inzichten over de herkomst van en didactische en pedagogische competenties met betrekking tot taalgericht vakonderwijs. Ook wordt er beschreven hoe er samengewerkt kan worden aan schoolbreed taalbeleid. Download
Taalgericht vakonderwijs: een nieuwe impuls voor taalbeleid (2000)
Hajer, M., Meestringa, T., & Miedema, M. (Levende Talen Tijdschrift, 1(1), 34-43) 
Dit artikel evalueert tien jaar taalbeleid en introduceert ‘Taalgericht vakonderwijs’ als een vernieuwende benadering. De auteurs analyseren factoren die het succes van eerder beleid beïnvloedden en pleiten voor een geïntegreerde aanpak waarbij taalontwikkeling en vakinhoud hand in hand gaan. Lees het artikel
Teamgids taal po/vo (2024)
Jansen, I., Klein, J. & Pennewaard, L. (Amersfoort: SLO)
Teamgids waarmee teams gezamenlijk kunnen werken aan het versterken van lezen in alle vakken. In een aantal teambijeenkomsten ga je met elkaar in gesprek om uitgangspunten te formuleren en strategisch taalbeleid te ontwikkelen. Lezen is daarbij niet alleen een vakdidactische kwestie, maar ook een belangrijke pijler voor vakinhoudelijk begrip.
Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetvo.nl